Sunday 22 October 2023

Part 3 - Penawar Yang Sempurna

 Bahagian 3 - Dilema

Aku akui sejak Hasrul berjaya di approach, kerap juga aku membayangkan Hasrul dan El juga "berbaik" semula. Namun kedegilan kedua-dua pihak membuatkan ianya mustahil. Masing-masing tidak membuka mulut untuk bertanyakan khabar. 

Aku cuba bercerita kepada El mengenai kondo yang aku sewa bersama Hasrul tetapi tidak dapat menarik minatnya untuk bertanyakan lanjut. Setiap kali aku keluar bersama kotak-kotak barang untuk dipindahkan, El hanya menjeling dengan anak mata. 

Kondo yang kami sewa tersebut adalah jenis studio. Walaupun kadar diberi tanpa perabot, terdapat beberapa kelengkapan yang ditinggalkan penyewa terdahulu seperti sofa 2+1, rangka katil, almari pakaian dan beberapa cabinet dapur. Memandangkan ini adalah kali pertama aku menyewa rumah jenis kondo, aku agak kagum dengan fasiliti yang ditawarkan seperti gym, common area, dan dobi layan diri. Kunci pintu juga menggunakan smart lock (menggunakan password) dan turut diberi 2 lot parking membolehkan aku dan Hasrul datang serentak pada bila-bila masa.

Hampir seharian aku dan Hasrul meluangkan masa pada weekend pertama kami menyewa di situ hanya untuk membawa masuk barang-barang dari rumah. Kami belum beli rak/display cabinet oleh itu kami terpaksa letak dahulu barang kami di atas lantai. Before calling it a day, kami agihkan kawasan supaya masing-masing dapat susun di bahagian tersebut apabila datang semula nanti. 

Ketika keluar lif dan menuju ke kereta, entah dari mana datang kekuatan untuk aku tanya direct kepada Hasrul mengenai El.

"Bro, aku nak tanya soalan sensitif sikit. kenapa ko marah sangat dekat El eh? Tanya khabar pun tak. Ko dah benci dia eh? ", tanya aku bersahaja ketika mendekati pintu kereta. 

Kebetulan Hasrul juga telah sampai ke tepi kereta. Sambil menyandarkan badannya ke keretanya dia menjawab "Aku langsung tak ada marah jauh sekali benci. Aku malu. Aku tak tau nak face dia macam mana".

Memandangkan kami dah ready untuk balik. Aku tidak bercadang pun untuk melanjutkan perbualan dengan Hasrul di carpark tersebut. (Entah macam mana aku dapat idea untuk pangkah jawapan Hasrul dengan cara ni). Aku keluarkan handphone aku dan tunjukkan kepada Hasrul gambar terkini yang aku ambil bersama El. 

Sambil zoom in kepada pergelangan tangan El di dalam gambar tersebut, aku cakap "Bro, tengok ni. Dia pakai lagi rantai yang ko bagi. Ko rasa ape perasaan dia bila ko tak tanya khabar dia langsung tapi dengan aku ko kawan mcm takde apa jadi?". 

Aku simpan phone tersebut dan sambil mengangkat kening seolah-olah menyampaikan maksud "ko fikir sendiri", aku pun masuk dalam kereta meninggalkan Hasrul yang masih berdiri di tepi kereta. 




No comments:

Post a Comment