Thursday 17 December 2015

Part 5 - 9 Nafsu 1 Akal

Dengan perkembangan terbaru fantasi kami dan dengan keizinanku, El kini lebih gemar gunakan watak Hasrul dalam fantasinya. Tiada masalah bagiku kerana aku tak rugi apa-apa.. malah aku turut enjoy fantasi sebegitu. tiada pihak yang teraniaya. Setiap kali kami buat sex, macam-macam scene kami bayangkan bersama Hasrul. Bagiku fantasi akan kekal fantasi.

sangkaanku meleset sama sekali.

[flashback]
Aku memang tahu yang El ada adik angkat di Universiti dahulu. perkenalan mereka membuatkan mereka jadi hubungan "adik angkat - kakak angkat" kerana mereka dari kawasan perumahan yang sama dan bersekolah di sekolah rendah yang sama, kalau diikutkan sejak  tahun 90an lagi.

Memang panjang jodoh mereka. Setelah hampir 10 tahun, mereka bertemu lagi di universiti. Walaupun keluarga masing-masing telah berpindah. Ketika tahun ke-3 El di universiti tersebut, Hasrul baru masuk ke uni tersebut tetapi mengambil course berlainan. Oleh kerana keluarga mereka mengenali satu sama lain, El disuruh untuk "tengok-tengokkan" Hasrul di Uni tersebut, kalau-kalau Hasrul perlukan apa-apa bantuan.

Ketika El di tahun akhir dan Hasrul pula masuk tahun ke-2 di uni tersebut, mereka pernah di gosipkan sebagai pasangan kekasih kerana selalu kehulu-kehilir bersama-sama. Tetapi penjelasan El pada ketika itu pula ialah mereka dilihat bergerak ke hulu-ke hilir kerana Hasrul mempunyai kereta. Lagipun, bukan El seorang menumpang kereta tersebut. kawan-kawannya juga ada meminta bantuan Hasrul kalau-kalau mereka ingin ke mana-mana. El beritahu memang setakat itu sahaja hubungan mereka. tidak lebih seperti kakak dan adik kandung.

El sudah jelaskan semua ni ketika kami mula-mula berkenalan lagi kerana dia tidak mahu aku dengar cerita yang bukan-bukan dari orang lain setelah berkahwin. aku sangat-sangat hargai ketulusan El dan menerima seadanya. 
[end of flashback]

Setelah satu demi satu redflag aku gagal  beri perhatian, akhirnya tuhan tunjukkan hint yang sangat jelas kepada aku akan masalah yang akan aku hadapi.

Pada satu masa tu, boleh dikatakan El kerap lunch bersama Hasrul kerana office mereka berdekatan. Aku muka tak sedap hati bila El sangat kerap sebut nama Hasrul dalam perbualan whatsapp kami. Ada sahaja perkara yang dikaitkan dengan Hasrul. Aku betul-betul tak ingat perkara apa yang dibincangkan. tapi yang pasti aku dapat rasakan ada sesuatu tak kena. Aku rasa mereka terlalu rapat. Membayangkan keakraban mereka buat aku tak sedap hati.

Aku terus menelefon El untuk dapatkan kepastian sekiranya ada apa-apa yang aku perlu tahu. Aku syak mereka kerap lunch bersama-sama. walaupun aku benarkan dia keluar lunch dengan Hasrul tapi aku tak expect dia kerap keluar dan aku expect El akan beritahu aku setiap kali dia keluar lunch dengan Hasrul.

A: El, ada apa-apa ke abg perlu tahu pasal El dengan Hasrul? El kerap jumpa dia kan akhir-akhir ni? abg boleh ke office jumpa El sekejap. (aku betul-betul tak sedap hati. aku sanggup ponteng kerja jika perlu)

E: Eh, abg. kita sembang sini je la. El tak boleh keluar sekarang, boss ada
A: cakap betul-betul, banyak kali ke El dah jumpa Hasrul tanpa abg tahu? untuk lunch? (sedikit agresif) 
E: apa abg ni? kenapa nak cari salah El?

Aku dah fikir bukan-bukan. Sebenarnya aku nak je tanya El direct kalau-kalau dia dah buat sesuatu yang aku akan marah. tapi aku takut dia jadi lagi takut untuk explain. so aku bersabar dari menuduh yang bukan-bukan. Setakat ni aku cuma nak tahu berapa kerap dia lunch dengan Hasrul tanpa beritahu aku.

Aku cuba paksa El jawab, tetapi El lebih banyak mendiamkan diri. Aku pula yang asyik bercakap. Oleh kerana kami pada masa itu di office, tak sesuai untuk bincang panjang lebar. kami setuju untuk sambung bersembang di rumah.

Aku rasa sedikit lega bila lihat reaction El balik dari kerja. tak ada gaya orang bersalah. Dia nampak seperti tak sembunyikan apa-apa. Mungkin aku yang menggelabah.

A: sebenarnya kerap ke El jumpa Hasrul kat office? 
E: abg marah ke?
A: kalau El kat tempat abang mcm mana? Abg tak rasa El akan maafkan abg.
E: Tapi El tak buat apa2 pun..
A: Itu El yang cakap. entah betul entah tak.
E: El stress kat office tu. El takde kawan. bila Hasrul ajak lunch, El ikut je. tapi El jumpa dia time lunch je la.

bersahaja jawapan El. mendengarkan intonasi suara El membuatkan aku lebih bertenang kerana El bercakap dalam tone suara yang lebih lembut.  Kesian pun ada. Sebenarnya aku tau yang El tak ada kawan di pejabat. lepas dia dinaikkan pangkat dan dipindahkan department, staff-staff lain tak berani untuk ajak dia lunch bersama. sebab tu Hasrul jadi peneman.

Kini aku tahu dia agak kerap jumpa Hasrul dan aku percaya yang dia dan Hasrul keluar untuk lunch. Apa yang aku tak pasti ialah berapa rapat hubungan mereka. Aku tak syak mereka dah buat bukan-bukan kerana apa sangat yang boleh mereka buat di tempat awam, dan pada waktu pejabat, bukan?

Pada waktu malam, ketika El tidur, aku check handphone El untuk mencari conversation dia dan Hasrul tetapi tidak menemui apa-apa. untuk dapatkan, kepastian lagi, aku install application "cerberus" ke dalam handphonenya yang boleh aku gunakan untuk jejak handphone El dan baca apa yang dichat oleh El nanti.

Dipendekkan cerita, aku berjaya korek rahsia El dan Hasrul. Terima kasih pada application itu (aku taknak cerita apa apps tu boleh buat. korang google sendiri). Aku boleh lihat apa yang terpapar pada screen handphone El. Oleh kerana aku menerima setiap paparan dalam bentuk image ke emailku, tidak semua maklumat yang aku perolehi adalah update, smooth dan terperinci. Berdasarkan apa yang aku terima, aku dapati El telah save nama Hasrul sebagai nama peremuan di dalam handphonennya. Ini membuatkan aku sedikit risau, kepada siapa El nak rahsiakan conversationnya dengan Hasrul? Mungkin dia takut aku check handphonenya di rumah. Tapi kalau tak ada benda salah kenapa perlu sorokkan conversation kan? 


Ya, mereka kerap berwhatsapp. dari bertanya khabar hinggalah ajak lunch. kali ni El dah update aku setiap kali dia nak keluar lunch dengan Hasrul. So aku tak boleh marah dia sebab tak minta izin. Cerita dia match dengan message dia dan Hasrul. 


Ada satu ketika, aku boleh dikatakan tak buat kerja langsung di pejabat. asyik mengadap laptop dan menekan butang "capture" pada terminal application tersebut supaya dapat melihat apa yang dipaparkan di skrin handphone El. 


Kemuncak segala-galanya adalah apabila aku terbaca perbualan yang menunjukkan mereka telah ambil cuti dari pejabat masing-masing dan berjumpa TANPA PENGETAHUAN AKU. kenapa sampai nak ambil cuti hari yang sama? Pagi tu kami keluar ke pejabat dari rumah bersama-sama tapi El tak beritahu pun dia nak ambil cuti. aku pasti kali ni mereka keluar confirm bukan untuk lunch semata-mata. Seingat aku, perbualan mereka seperti berikut:


Hasrul (H): Thanks sebab sanggup ambil half day pagi tadi. 
E: Eh takpe. thanks jugak sebab tak malukan El. Takut sangat nanti Hasrul dah taknak jumpa El. 
H: Macam dapat bonus. Bau buah dada El kat tangan pun tak hilang lagi ni.. tak sangka jugak El nak tolong lancapkan.

Pada masa itu, aku rasa mcm nak pitam. Aku tak sangka perbualan lucah yang aku baca tu melibatkan bini aku sendiri. Tak dapat aku bayangkan sejauh mana isteriku dah terlanjur dengan Hasrul. 

Dunia aku jadi gelap serta merta. Jantung berdegup laju, kaki rasa lemah. Tanpa clockout aku terus keluar dari pejabat dan menuju ke rumah serta merta.. 


No comments:

Post a Comment