Friday 19 August 2022

Part 2 Hantaran Barang Kemas Kepada Isteri

Tidak teragak-agak

Aku hanya memberitahu tentang gelang emas yang ingin dihadiahkan oleh Hasrul kepada El pada keesokkan harinya, setelah kami tiba di rumah keluarga El di Seremban (1st day Raya). Aku tidak dapat beritahu lebih awal kerana masa yang tidak sesuai. Malam sebelumnya El sibuk membuat persiapan untuk balik  'mengejut' Raya yang diawalkan sehari (dari jangkaan), dan di dalam kenderaan dalam perjalanan pula, anak-anak kami ada di kerusi belakang.

Aku duduk bersebelahan El di sofa ketika aku membisikkan ke telinganya tentang gelang itu. Ketika itu kebetulan hanya kami berdua di ruang tamu. Aku merangkul lengannya sambil mendekatkan telinganya ke mulut aku, "Sayang, kalau Hasul nak bagi hadiah gelang kat sayang boleh ke tak?". Ya, tanpa bertapis atau berkias, aku terus tanyakan direct kepada El. Sebab aku lagi risaukan yang perkara kedua - permintaan Hasrul.

"Apa?", tanya El kehairanan sambil menjauhkan telinganya dan cuba memandang aku. Mungkin betul-betul kurang dengar atau kurang jelas dengan maksud pertanyaan aku.

Aku mengambil tangan kanannya dan meletakkan ke atas peha aku sambil menggosok-gosok pergelangan tangannya, "Ni, Hasrul nak bagi hadiah gelang, nak tak?", kali ni aku pasti El dapat faham dengan jelas persoalan aku. Nasib baik tiada orang di ruang tamu. Bolehlah aku bermesra sedikit dengan El. Kalau biasanya di hadapan orang lain, El tak mahu tunjuk kami bersentuhan pun.

"Eh, dah kenapa tiba-tiba?", tanya El nak dapat kepastian.

"Ha la, dah ada boyfriend, mesti la dia nak bagi hadiah", aku menjawab bersahaja sebelum aku menyambung perbualan dengan bahagian yang lagi serius iaitu permintaan hasrul.

"Abg message ngan Hasrul ke, nak baca.", sambil tangan El mera-raba poket seluar aku mencari handphone. 

Melihatkan progress pada ketika itu, aku tahu yang aku perlu beritahu sendiri pada El sebelum dia baca conversation aku dan Hasrul di whatsapp.

"Sayang, sayang.. dengar ni dulu abg nak explain", sambil aku pegang kedua-dua pergelangan tangannya. Badan kami telahpun menyenget ke arah satu sama lain supaya kami dapat bertentang muka. Aku mahu ambil perhatiannya. Aku mahu dia betul-betul faham tentang gelang yang ingin dihadiahkan Hasrul ini.

Aku menjelaskan panjang lebar bagaimana aku dan Hasrul message di whatsapp smlm dan hajat yang disampaikan Hasrul. Tersenyum-senyum El mendengarkan setiap patah perkataan yang keluar dari mulut aku. Mungkin membayangkan masanya dengan Hasrul ataupun masih lagi tak percaya hadiah yang tiba-tiba ingin diberi Hasrul.

Sehinggalah aku perlu jelaskan perminataan Hasrul, aku sengaja pause seketika dengan "tapi"..

"Tapi.. ada tapi ni", aku cuba highlightkan permintaan yang datang beserta gelang ini.

Aku mendekatkan telinganya ke mulut aku sekali lagi. "Tapi lepas pakai gelang tu, Hasrul nak amik gambar Sayang pegang batang dia. Dia nak simpan satu gambar sebagai kenangan. Cuma gambar tangan je. Hasrul kata takkan ambil gambar muka atau gambar badan pun", jelas aku lagi.

"Tu je? Peliknya", memang bersahaja response El walaupun sampai berkerut-kerut dahinya react pada penjelasan aku. Mungkin betul-betul hairan dengan permintaan Hasrul atau El mahu sorokkan reaction sebenarnya pada permintaan tersebut.

Sebenarnya ada sejarah kenapa Hasrul buat specific request untuk simpan gambar macam ni. Sepanjang "friendship" kami yang dah cecah 10 tahun ni, memang kami tak pernah simpan gambar atau video. Pernah ada niat nak simpan cuma bila difikirkan secara rational, tak ada benefit atau plus point pun untuk simpan gambar/video kami.

Semasa El mencari-cari conversation aku dan Hasrul di whatsapp, aku memberitahunya yang aku akan menyokong apa sahaja tindakannya. samada terima atau tidak hadiah tersebut terpulang pada dirinya.

Setelah beberapa ketika swipe up and down conversation aku dan Hasrul, El bertanya, "Mana gambar gelang tu?".

Aku telahpun padam gambar gelang tersebut kerana aku mahu gelang tu kekal menjadi elemen surprise. Aku menjawab sambil tersenyum "Eh, kata hadiah, mana boleh tengok".

El mencebik bibir sambil mengembalikan handphone aku tanda merajuk. "So, ok ke tak ni?" Aku tanya lagi untuk dapatkan kepastian.

"Hadiah, mesti la nak. Nak tunggu abg beli, lama dah tak bagi". Memang betul, kali terakhir aku belikannya barang kemas adalah 2 atau 3 tahun dahulu, sebelum zaman kovid. Tetapi gelang atau rantai yang aku belikan memang boleh cecah RM8k seutas (ini je kemampuan aku). Cuma bila beli dengan harga ni, El tidak akan jadikannya barang kemas harian dengan alasan terlalu besar untuk dijadikan barang kemas harian dan terlalu menarik perhatian.

Aku menyambung kembali perbualan, "So, yang nak suruh jadi model tangan tu boleh la eh. El nak eh?".

"Ntah, terpulangla dekat abang", jawab El bersahaja. Seperti biasa El akan letakkan beban untuk buat keputusan kepada aku walaupun dirinya sendiri mahu.


No comments:

Post a Comment