Friday 19 August 2022

Part 1 Hantaran Barang Kemas Kepada Isteri

Hantaran Buat Isteri

Sebelum tarikh mengejut Hari Raya Aidilfitri untuk tahun 2022 diumumkan pada malam 29 Ramadhan (1 Mei 2022/Ahad), aku terlebih dahulu mendapat kejutan dari Hasrul pada waktu petangnya. Aku sedang bermalasan di hadapan televisyen ketika Hasrul menghantar whatsapp (WA) message kepada aku dengan gambar gelang emas. Tiada sebarang caption atau message lain disertakan. Aku sangkakan Hasrul telah tersilap hantar message oleh itu aku abaikan sahaja message tersebut.

Tidak lama kemudian, bertubi-tubi message masuk. Aku capai semula telefon aku dan dapati message tersebut dihantar oleh Hasrul. Rupa-rupanya dia memang tujukan gambar tersebut kepada aku. Tak perlulah rasanya aku sertakan screenshot message Hasrul dan aku di sini sebab penerangan Hasrul agak panjang lebar. Apa yang aku boleh ringkaskan, penerangan dan susun atur ayat Hasrul memang tip-top. Seolah-olah ayat dari seorang bakal menantu kepada bapa mertua. Cukup sopan.

Dari cerita-cerita aku sebelum ini pun aku dah terangkan. El (dan aku) telah putuskan supaya Hasrul tidak perlu menghantar sebarang hadiah termasuklah bunga kepada El sempena hari jadi El atau sambutan hari lain. Bukan sahaja boleh timbulkan syak officemate/kawan El tetapi juga El merasakan tidakan Hasrul tersebut membuatkan seperti dia "dibayar" untuk buat sex dengan Hasrul. Terpulanglah pada pembaca untuk anggap macam mana tetapi pada pendirian El, dia jelaskan pada aku bahawa tindakannya adalah dengan sukarela dan atas kemahuannya. Dia tidak mahu ada sebarang balasan atas tindakannya.

Oleh sebab itulah aku rasakan Hasrul telah buat penerangan panjang lebar dan dengan cara yang sangat sopan kepada aku mengenai gelang emas yang dibelinya. Dia risau aku dan El akan menolak bulat-bulat tanpa mendengar sebarang penjelasannya.

Dia menjelaskan bahawa dia sudah lama berniat untuk menghadiahkan sesuatu kepada kami berdua. Tujuannya bukanlah lain tetapi sebagai tanda hormatnya kepada aku dan El untuk persahabatan kami dengannya sejak 10 tahun ini. Dia juga terangkan bahawa dia ada belikan sesuatu kepada isterinya oleh itu El tidak perlu rasa bersalah untuk terima gelang emas darinya. Pada pendapat aku, ini adalah beberapa alasan untuk justify supaya aku O.K untuk benarkan dia hadiahkan barang kemas kepada isteri aku.

Aku bukanlah lurus bendul sangat untuk terima bulat-bulat penerangan bahawa dia betul-betul hargai persahabatan dari aku dan El. Aku 110% yakin dia cuma mahu ambil hati El sahaja. Tetapi aku jenis yang pegang pada prinsip 'happy wife, happy life'. Aku memberitahunya yang aku akan sampaikan pada El niatnya. Walaupun aku belum sampaikan pada El, aku yakin El akan bagi pengecualian untuk hadiah ini. Tambahan pula hadiah ini agak 'material' dengan harganya mencecah RM3,000. Wanita dan emas juga memang tak dapat dipisahkan. Oleh itu personally, aku juga bersetuju jika El mahu terima hadiah dari Hasrul untuk kali ini.

Pada ketika ini aku dalam mood 'O.K' sahaja, nak kata excited pun tak. nak kata bad mood jauh sekali. Mungkin sebab masih berpuasa. Aku hanya menunggu message Hasrul muncul di screen handphone dan membalas ringkas apabila diperlukan. Aku sangkakan sudah di penghujung conversation whatsapp apabila tiba-tiba ada perkataan "tapi" oleh Hasrul.

Aku membalas semula, "Tapi?" dengan tanda tanya. Kebiasaannya perkataan tetapi ini digunakan apabila ada penerangan/penjelasan/syarat tambahan disertakan untuk keadaan yang sudah diterangkan terdahulu. Dengan kata lain, Hasrul perlukan sesuatu juga (balasan) dengan pemberian gelang ini kepada El. Masalahnya apa lagi yang Hasrul perlukan setelah dia dah perolehi segalanya sebelum ini. Mata aku sedikit bulat pada ketika ini menunggu penerangan lanjut oleh Hasrul.

Agak lama Hasrul mengambil masa untuk membalas mesej yang seterusnya. Aku dapat lihat status ".. is typing" buat beberapa ketika tetapi tiada message yang aku terima.

"Tapi nanti aku nak mintak permission untuk simpan sekeping gambar tangan El pegang batang aku. Cuma nampak tangan dan gelang je, tak nampak muka or badan pun. Hanya untuk kenangan aku sorang.".

Hanya ini yang dihantar Hasrul setelah lama aku menunggu balasannya.

Kini tiba giliran aku pula terdiam.


No comments:

Post a Comment