Saturday 30 May 2020

Penyesalan yang tak berpenghujung

Ini adalah short story - sebahagian dari title 'Kongsi Isteri - Nikmat atau sumpahan' 

Walaupun pada zahirnya nampak seronok, kepuasan baru yang kami rasai ni ada 'harganya'. Aku harap part ni takkan 'potong stim' pembaca ya. Untuk lengkapkan story mengenai life kami, aku akan ceritakan jugak konflik yang kadang-kadang kami terpaksa hadapi sejak mula libatkan orang ketiga dalam perkahwinan kami.

Di peringkat awal, bukan sekali dua El rasa menyesal dengan perbuatan kami. Bertahun-tahun juga dia struggle untuk lawan keinginan dapatkan kepuasan sex melalui Hasrul. Tak kira bila dan bagaimana perasaan menyesal tu datang, keinsafan tu tak kekal lama. Kami akan end up dengan mengajak Hasrul datang ke rumah atau hotel. Setelah bertahun-tahun dengan lifestyle macam ni, perasaan bersalah atau menyesal tu semakin hilang. 

Timing El ketika diselubungi perasaan bersalah dan menyesal ni boleh dijangkakan dan biasanya berlaku dalam situasi yang sama. 

Dalam peringkat awal (tahun pertama) kami jemput Hasrul datang ke rumah/hotel, perasaan bersalah dan menyesal El boleh datang secara serta merta, biasanya selepas Hasrul puaskannya pada malam itu. Kadang-kadang perasaan bersalah tu terbawa-bawa hingga keesokkan harinya.

Satu lagi cubaan tekad El untuk insaf ialah dalam tahun 2014, iaitu ketika Hasrul mula mendirikan rumahtangga. Kami hanya bertahan beberapa bulan sahaja sebelum kembali buat perkara yang sama. Hasrul juga tidak berubah walaupun sudah berkawhin. 

Bukannya aku tak pernah berbincang dengan El tentang hal ni. El pernah explain padaku yang selain timbul rasa berdosa, perasaan bersalah tu sebahagian besarnya adalah kepada aku sebagai suaminya. Walaupun dia tahu perbuatannya ketika tu salah, dia tak dapat elak dari merasa puas dengan Hasrul sehingga kadang-kadang boleh lupakan aku yang ada bersama ketika itu. Dia merasakan perbuatannya tu akan buat aku terasa atau berkecil hati. Dia juga bimbang yang aku akan membencinya dan merasa dirinya kotor. 

Pernah juga terjadi pergaduhan kecil ketika dalam tempoh El menyesal/bersalah ni sebab aku dituduh tak sayang padanya. Alasannya ialah kerana aku membenarkan Hasrul menyentuhnya. 

Setiap kali El mula diselubungi rasa menyesal atau bersalah seperti ini, aku akan sentiasa pujuk dan pastikan dia rasa  disayangi dan dihargai. Bagi aku, proses recovery ni (pujuk memujuk, belai membelai) membuatkan aku bertambah sayang padanya.

Sebenarnya agak mustahil untuk kami putuskan perhubungan dengan Hasrul kerana hubungan keluarga kami sudah rapat. Sudah tentu rahsia ni tak diketahui isteri Hasrul tetapi El cuba kekalkan persahabatan dengannya. Sesekali mereka akan communicate melalui whatsapp atau instagram. Aku tak pasti friendship tu adalah kerana rasa bersalah El terhadap isteri Hasrul atau dia benar-benar ingin berkawan dengannya. Hasrul juga rapat dengan anak-anakku.

Aku tahu keakraban ini disengajakan supaya anak-anakku dan isteri Hasrul tak syak yang bukan-bukan atau rasa awkward apabila melihat Hasrul kerap bersama El dan aku. 

No comments:

Post a Comment